torsdag 5. november 2009

Økoutmattelse - Ord & uttrykk

Sitter du godt? I en bærekraftig stol? Med en kopp fairtrade kaffe? Kanskje med en økologisk bolle fra Godt Brød? I så fall kan dette innlegget være til frustrasjon. For du tilhører tydelig ikke de som mener det er for mye mas om klima og sånt.
Til og med gode saker kan bli negativt belastet. Så også med den grønne bølgen. I USA kaller de det Eco Fatigue, eller økoutmattelse på godt norsk.

La oss eksemplifisere
Du driver med produksjon av pulverkaffe. "Alle" maser om Fairtrade så du velger å gi etter, men ikke fordi du egentlig ønsker. Derfor lanserer du denne FT kaffen til dobbelt pris av vanlig pulverkaffe. Klart du kan det, disse bøndene skal jo ha så godt betalt.
Eller hva med å dra en skikkelig sleip en og lansere trestoler som er organisk produsert. Høres jo flott ut, og de dumme forbrukerne skjønner jo ikke at tre er et organisk materiale og at dette ikke har noe med begrepet Økologisk å gjøre.

Det første eksemplet er faktisk hentet fra virkeligheten og er ganske skummelt. Det undergraver tilliten til Faitradesertifisering på en rekke måter blant annet ved å fremstille den som voldsomt dyr, noe den ikke er (fra bonden). Utfordringen ved dette er at andre produsenter som tar bøndene på alvor ikke blir så godt hørt fordi noen ugress vasker ut verdien av en merking/ sertifisering. Dette er altså i nabolaget til grønnvasking (Greenwashing), og fører til at forbrukere blir økoutmattet.
I det andre eksemplet så er begrepsapparatet under angrep og skaper ikke uventet forvirring og økoutmattelse. Hver gang dette skjer undergraves redelige foretak fra å utføre noe de ser på som en viktig jobb. Uavhengig av vår personlige oppfatning av om det er klimakrise, eller om økologisk jordbruk har noe for seg, eller at vi mener at det er rett og rimelig at bønder i u-land kan leve av å produsere varer for deg og meg er dette umoralsk arbeidspraksis.
En praksis som det er overhengende fare for at blir avslørt via folkemedia. Det skal ikke så mange folk til før en liten aksjon blir født. Nidar ble hengt ut i Morgenbladet for sin naturlige sjokolade som er laget på kakaobønner av ikke spesielt god etisk standard, og slike artikler sprer seg.

Roller og hatter
Et spørsmål det er betimelig å stille er hvilken rolle PR, reklame og media-byråene har i denne saken. (Jeg stiller spørsmålet som medlem av denne bransjen). Skal man anbefale kunder å kjøre på med villedende informasjon? Eller bør det moralske kompasset fremme en ansvarlighet hvor man fraråder kunder som vil grønnvaske seg, slik at økoutmattelse unngåes hos befolkningen?
Det er lett å si at man rir den høye hest, men hvis sølvdalerne er mange nok er det lettere å drikke møtekaffen laget av barnehender. Oisann. Må runde av nå, skiltmakerne ringer på for å levere miljøfyrtårn skiltet. Snakkes.

Fairtrade Coffee bildet er publisert under Creative Commons

Ingen kommentarer: