tirsdag 15. januar 2008

Bør reklamen være viral?

Norvegiasyndromet syndikeres! Eller mer korrekt er nå mine kommentarer å lese andre steder enn på min egen blogg. Stikk over til Henrik Jørgensen sin PlanningPraxis for å lese om min beundring av kreative svensker. Dessuten finner du min artikkel i Mediacom: Press gjenpublisert under.
YouTube.com har offentliggjort tall over fjorårets mest populære snutter. Litt uventet for mange (i hvert fall meg) er hvor få amatøropptak som er på topplisten. På kanskje verdens største TV kanal, er det ikke alltid topplisten avslører hele sannheten. Her er noen fenomener du som markedsfører kan ha glede av å merke deg.
Barack Obama. Sjarmøren blir flittig lastet opp og sett på YouTube. Interessant nok påstår hans organisasjon at de ikke har laget det aller mest populære opptaket (I Got A Crush......On Obama)? En 32 år gammel reklameprodusent har tatt æren og sier at filmen som har hatt 4 millioner visninger, var ment som politisk satire.
Samsung mobil hadde en av de mest populære kommersielle filmene (såkalte sponsored movies). Verdt å merke seg er at filmen ikke inneholder reklame for deres mobiler, kun en lang rekke nyttårshilsener fra brukere av YouTube.
Cadbury derimot klarte å oppnå suksess i millionvisningklassen, med en ekte reklamefilm hvor en gorilla har hovedrollen som trommeslager. Han spiller Phil Collins "In The Air Tonight". Hva den har med sjokolade å gjøre, er noe uklart. Likevel er det fasinerende å registrere hvor mange mash-ups og remixer brukere av YouTube har laget av den. Cadbury Gorilla vs Eastenders og Cadbury vs Deep Purple eller denne sjarmøren med bamse, mor og sønn.

Og da har vi kommet til kjernen i virale filmer.
Det er ikke hva du har lyst at brukerne skal se som kanskje gjør filmer til viralsuksess, men hva de selv gjør med din merkevare. Det store spørsmålet du som markedsfører av en merkevare må stille deg, er om du tør?
I 2008 har definitivt brukeren av merkevarer mer makt enn noensinne til å uttrykke sine meninger, på godt og vondt. Hvis det finnes fnugg av tvil om ditt merkevare sin positivitet hos forbukeren, er det beste du kan gjøre å starte med å bygge positive holdninger. Før det er for seint.
Det kan da være godt å vite at viralitet ikke er alt når det kommer til levende bilder. I følge analyser fra eMarketer vil Video Advertising vokse hele 89% i USA i inneværende år sammenlignet med 2007. Gå derfor på nett med levende bilder, bare gjør det i en riktig kontekst med riktig budskap. Reklamen din behøver ikke være filmen en YouTube bruker har søkt etter, men kanskje heller det reklameinnslaget han får med seg i forkant av en snutt på eksempelvis VG Web TV, eller for den saks skyld, gjerne i forkant av en deilig soulsang om Barack på YouTube.

Opprinnelig publisert i MediaCom: Press (Januar 08)

Ingen kommentarer: