Det er et behov for å gi norske navn på digitale fenomener, spesielt mangler det markedsføringstermer. Derfor påtar jeg meg et ansvar, med noe humoristisk tilsnitt, å beskrive noen av de mange nye situasjonene rundt oss.
Fadebook, fasen hvor nettsamfunn opplever tretthetsyndromer i sin brukermasse. Dette er ikke en beskrivelse direkte knyttet til et nettsamfunn med et noe lignende navn for det om det ikke er umulig at dette også vil oppleve en fadebookfase.
Årsaken til at Fadebook inntreffer er mest sannsynlig følgende: Ethvert nettsamfunn starter med innovatører, gjerne teknologinnovatører. Deretter kommer trendnissene (sånne som meg selv) som gladelig forteller alle som orker å høre på om nye ting de har funnet. På dette tidspunkt begynner de store massene å bli tiltrukket, uten at de nødvendigvis forstår hvorfor. Den påfølgende fasen består av etternølere som virkelig ikke vet hva de har begitt seg inn på, og på dette tidspunktet blir gjerne innovatørene lei av støyen de store massene tiltrekker seg. Støy kan i dette tilfellet være annonsører (i Norge er vi spesielt glad i folkebevegelser) og ikke minst gamle venner som det er en grunn til at man ikke pleier daglig, ukentlig eller månedlig kontakt med. Trendnissene er helt enig med innovatørene.
Når så et nettsamfunn har havnet i fadebookfasen har det 2 muligheter. Enten å akseptere at det er slutt på moroa og la investorene ta tapet, eller å videreutvikle seg. MySpace er per dags dato inne i denne omveltningen og jobber nå beinhardt for å forandre seg innholdsmessig for å tiltrekke seg innovatørene og trendnissene på nytt.
Så da er det bare å begynne å slenge rundt seg med det deilige ordet Fadebook. Følg med for flere spennende definisjoner av vår nye digitale hverdag på Norvegiasyndromet.
1 kommentar:
Treffende begrep! Facebook har vel vært inne i denne fasen en stund nå, ikke minst pga kjekke applikasjoner som feks FunWall. La alle få vite hvor dårlig humor du har! ;-)
Legg inn en kommentar