Tre forskjellige kampanjer for Honda i en og samme blogg. Norvegiasyndromet imiterer Kinderegget. Les videre og se hvilken del av egget du liker best.
I en årekke har Honda arrangert en Civic Tour I USA hvor populære artister holder konserter, samtidig som Honda Civic promoverer seg selv og utvalgte gode formål. På 2007 turneen var det fokus på miljøet og hybridteknologi, og den naturgassdrevne Honda Civic GX.
Så langt så greit. Legg til Øko-landsby, promotering av Carpooling og info om alternativ energi på resirkulert papir så begynner dette å ligne på noe riktig vakkert.
Men kan virkelig en bil være så grønn? Vil fansen til en av headlinerne Fall Out Boy virkelig omfavne budskapet til Honda for det om bassisten i bandet sier at Civic GX er den grønneste bilen på jord (som han faktisk gjorde i en offisiell pressemelding)? Personlig lurer jeg på om Honda i dette tilfellet har tatt det ett skritt for langt. Det går da en grense for hvor grønn vi tror en bil kan være, og da hjelper det ikke med de beste intensjoner.
Da er heller deres engelske brødre sine løsninger atskillig mer troverdig og engasjerende for en miljøvennlig, men realistisk ung mann. Tidligere har jeg snakket om deres Hondamentalism (årets bilkampanje i UK 2007) hvor de virkelig omfavner nettet som et sted hvor engasjerte brukere kan komme nærmere merkevaren på premisser som ikke på noen måte oppleves som påtrengt. Siden er fortsatt åpen for publikum og anbefales et besøk.
Nå har deres byrå W+K (Global Agency of the Year 2007) laget en ny kampanje som går ut på å løse problemer. For eksempel reduksjon av CO2 utslipp fra biler. I stedet for å mase i vei om alt det fine man kan gjøre bortsett fra selve bilen har de valgt å fokusere på problembarnet, og voila så blir problemet ikke fullt så problematisk. The Joy of Problems. Hæ?
Problem Playground heter kampanjesiden og til tross for at jeg skriver om den er den egentlig ikke åpnet i skrivende stund. Den komplette siden lanseres først 4. februar, men i mellomtiden har ivrige surfere hatt muligheten til å legge en puslebrikke i 20 000 biter stort puslespill. Selvsagt kunne jeg ikke dy meg og er herved med i trekningen av en Honda Hybrid. Og dette er brilliant, for er det en ting som er sikkert så er det at folk setter i gang å spre rykter om en side hvor du kan vinne en bil. Simpelt triks, stor effekt, og ganske sikkert en side hvor det blir et bra besøk etter den komplette åpningen.
Det er mye mer ved denne kampanjen enn selve siden som for eksempel de ekstremt kreative utendørsreklamene, men først og fremst bør du ta turen innom deres kampanjeside for enten å vinne en bil eller lære litt mer om hvordan en skikkelig god landingside skal utformes. (Red: markedsførere kaller gjerne siden du blir henvist å gå til i forbindelse med en reklamekampanje for landingside. Denne siden bør etterstrebe å ha et tydelig budskap og ta deg raskt til kjernen i budskapet.)
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar