onsdag 2. januar 2008

Markedsførere og saumentalitet

Inspirert av de mange oppsummeringene for 2007 tok jeg en liten tur på nett og der fant jeg en spennende rapport om hva markedsførere mente ville være avgjørende i 2008. Rapporten ble laget av Anderson Analytics og de utførte undersøkelsen blant 600 medlemmer av Marketing Executives Networking Group. Med andre ord skulle dette være kloke hoder vi burde lytte til.
Så uten videre avsporinger her er noen av de fremste markedsførerne i verden sitt syn på hva som er de viktigste Marketing Trends i 2008.
Den soleklare førsteplassen går til (trommevirvel): Marketing Basics.
Med 20% mindre oppslutning, men allikevel på soleklar andreplass finner vi søkemotor optimalisering.
På tredje ligger: Personifisering
Rett foran multikulturell markedsføring finner vi grønn markedsføring på henholdsvis fjerde og femteplass.
Deretter følger kollapsen i gamle media, viral, innovativ merkevarebygging, tidsmangel og nye media (les web 2.0 og nettsamfunn).

De samme personene ble også spurt om viktige demografiske trender (fullstendig uenighet om hva trenden var), om hva de leste (på topp fant jeg bare ledelsesbøker ingen om selve faget) og hvem de så på som marketingguruer. Gurulisten var ganske pussig for på topp lå selveste Seth Godin. Som fast leser av Godin (du finner lenke til bloggen hans på min favorittliste) er det ganske interessant å se hvor langt mange av oss markedsførere står fra våre guruer. Godin selv tror jeg ville bli ganske skuffet over å lese denne trendlisten da han har for lengst uttalt at demografi er tull og at markedsførere vil bli jobbløse om de ikke forandrer sine taktikker dramatisk. Kanskje denne trendlisten sier noe om hvor vanskelig det er å gjøre ord til handling?
Er det slik at vår risikovilje ovenfor egen arbeidsplass er så lav at vi faktisk er mer villig til sakte å bli utkonkurrert enn å risikere og gjøre dristige men feilaktige grep fra tid til annen? I så tilfelle kan jeg bare anbefale alle med en liten fanden i magen å hive seg over muligheten til å legge mer penger i gamblingpotten i digitale media, og nei det er ikke toppbanner på VG det siktes til. Lær så mye du makter av suksesser og tabber så fort som mulig, og vær klar til å kjøre dampveivals over konkurrentene. Kunnskap er makt, også innen markedsføring og de som er først ute får verdifullt forsprang på alle de som bare preiker, men vil helst vente litt med å gjøre store forandringer.

Hvis du var meg ville du satt fokus på følgende i 2008:
Behaviour Targeting er ikke nok, men sett dette i kontekst med andre måleverdier så kan du få en pakke av målgrupperedskap som gjør deg i stand til å treffe forbruker mer spisset. (Jeg lover å komme tilbake mer presist på dette temaet utover i året.)
Gå til handling. Hvis forbrukeren er aktive på nettsamfunn bør du også være det. Ikke med en firmaside men som forbruker selv. La kanskje Facebook være i fred, prøv ut flicker, tripadvisor og andre nettsamfunn med faktisk innhold. Hørt om podcasting? Last ned da vel. Vet du ikke hva Feeds er for noe? Skriv RSS i Google feltet og kom i gang.
Ærlighet og relevans. Den kanskje viktigste forandringen hva media angår er hvordan samfunnet vårt er blitt mer transparent. Det betyr at merkevarer blir straffet for å være påtrengende (tenk Jamba) og ikke minst fare med løgn eller holde tilbake informasjon (tenk Hydro). Den enkleste tilnærmingen er å være aktivt deltakende. Er det elementer ved ditt foretak som ikke kan publiseres gjennom tradisjonelle kanaler så er det kanskje på tide å opprette en blogg? Eller gjør som mange web 2.0 og spillbedrifter gjør, inviter potensielle brukere til å teste ut varen før den kommer i handel og lytt til tilbakemeldinger.

Er markedsførere dumme sauer? Kanskje ikke, men de er nødt til å virkelig ta seg sammen. Det er slutt på tiden for enkle trygge løsninger. Om du ikke har tenkt å være gjeterhunden eller hyrden må du i det minste være en bjellesau.
Hva tror du vil være viktig i et markedsføringsperspektiv i 2008? Kommenter gjerne, dette er et emne som blir til gjennom dialog.

Ingen kommentarer: