Tidligere i vinter hadde jeg et innlegg på Planningpraxis om hvor flinke svenskene er på digital markedsføring. Nå har et av Sveriges beste byråer slått til igjen. Forsman & Bodenfors levendegjør en kampanje for Tele2 på en svært underholdende måte med en bikkje som utfører beatboxing.
Du har kanskje sett TV reklamen? Den samme hunden er digitalisert på den svenske kampanjesiden og du blir gitt muligheten til å lage dine egne breaks doggystyle. Konseptet er uhyre enkelt og morsomt. Den levendegjør stilen på kampanjen på en måte jeg tror den unge målgruppen vil like.
Dessverre er det et element svenskene feiler fatalt på denne gang og det er viraleffekten. Kampanjesiden er tydelig lagt opp til at du skal kunne sende dine breaks til venner og på denne måten trekke trafikk til siden, noe denne granskende reporteren gjorde. Da kan det ikke stå at avsender er Tele 2 og emnefeltet refererer bare til Beatbox. For mine venner blir skeptiske til slikt og tror de er utsatt for spam siden de ikke noe som helst sted i mailen finner referanse til meg (eller andre bekjente) som avsender. Hvordan har Forsman & Bodenfors klart å glemme noe så elementært som å personligjøre viralelementet?
Dagens lærdom er at det hjelper ikke å lage en morsom nettaktivitet (godt integrert i markedskampanjen) hvis du glemmer Det Etterlatte Inntrykk. Etterlatt inntrykk er alfa & omega i enhver viral aktivitet. Lær av mesteren sin feil så slipper du selv å snuble. Hai.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar