onsdag 13. februar 2008

Finn mistet meg på kundeservice

Evig eies kun det tapte sier min mormor irriterende ofte. Noen ganger har de gamle rett, og den som mistet en kunde forleden var Finn.
La det være klinkende klart. Fra min hustand har Finn.no hatt stor trafikk de siste årene. Vi har kjøpt båtær og bilær, kvittet oss med kjøkkeninnredning og en rekke andre ting på denne utmerkede nettjenesten. Finn er faktisk så bra at min tidligere danske sjef som ikke pleier å skryte av norske produkter ikke klarte å rose tjenesten nok. Slikt hadde man ikke i Danmark!
Det siste året har Steve Jobs og hans søte epler rett og slett vært for velsmakende til at det ikke var mulig å unngå å ta en bit. Sakte men sikker oppgradering av teknisk utstyr gjorde at jeg nå blogger på en kjapp MacBook Pro. Min digitale verden er forandret til det bedre takket være god kundeservice på Eplehuset og et brukergrensesnitt av typen “så enkelt at til og med en amatør blir proff”.
Dessverre var ikke koblingen Finn og Mac gunstig. Uten å gå i alt for omfattende detaljer kan det sies at på en Mac er det innebygd en omfattende Javastøtte og dette letter arbeidet med en rekke applikasjoner. Derfor er det ironisk at nettopp betalingsapplikasjonen til Finn (jepp, en java app) ikke fungerer når du surfer på nettet med en Mac med Safari nettleser. Undertegnede kan til en viss grad kalles en IT amatør så det var opplagt at feilen ikke lå hos Finn, og at deres kundeservice kunne hjelpe en stakkar i salgsnød (gammel sofa gis bort forøvrig).
Her er svaret fra Finn sin kundeservice.

Kanskje er det for mye forventet at Norges største nettjeneste for kjøp og salg på privatmarkedet støtter den innbygde nettleseren i et respektabelt og populært merke som Mac? På ingen måte! Ikke bare har de mistet meg som en kunde til de fikser dette flaue problemet, men de taper taper da vitterlig penger i samme slengen. Dette er et typisk bevis på at kundeservice er en essensiell del av markedsføringen til enhver bedrift, og det er bare å innse: Markedsføring genererer omsetning enten man liker det eller ikke.

Her er 3 punkter du kan ta med deg i din daglige kundeservice.

Gi kunden rask tilbakemelding for å si i fra at dere er på saken (uansett om det kan ta tid å fikse problemet, men gi da en forventet tidsramme).

Det finnes ikke dumme spørsmål, bare dumme svar.

For det om kunden ikke er fysisk synlig betyr ikke at personen ikke gjør seg synlig ovenfor andre potensielle kunder.

Oppdatering: Få dager etter publisering av dette innlegget hadde Finn rettet opp sine Java feil. Nå kan alle Safari surfere kjøpe og selge på Finn av hjertens lyst. Fikk jeg e-post om dette fra Finn? Nei, dette ble tilfeldig oppdaget. Noen må strammes opp i administrasjonen.

2 kommentarer:

Philip sa...

dumt svar fra Finn. Men Firefox er kanskje et alternativ til Safari?

Aimar Niedzwiedzki sa...

Philip har helt rett at jeg kunne surfe med Firefox (mange sier at den er best), men akkurat i dette tilfellet opplever jeg at prinsippet trumfer alternativet.
Hvis du kjører en Fiat på E18 og ser plutselig et skilt hvor det står at neste avkjøring ikke er tillat for Fiat så ville vi ikke godtatt dette. Finn skal ikke bestemme hvilken nettleser jeg skal ha. For det om jeg seriøst vurderer å gå over til Firefox så må det være mitt frivillige valg.
Forøvrig har Finn ryddet opp i slurvet sitt nå:-) Safari er nå støttet 100% (3 dager etter mitt innlegg) for handel på deres nettsider. Dette bekrefter vel bare viktigheten av at forbrukere må gjøre seg hørt for å få til forandringer.