Så er årets Superbowl XLII over. For oss nordmenn er arrangementet oppsummert på 30 sekunder i løpet av sporten på NRK. Men det er ikke de 30 sekundene en markedsfører er opptatt av. Reklamesekundene derimot fasinerer mer.
Det koster i gjennomsnitt 2,7 millioner US Dollar å få vist en 30 sekunder lang reklame under Superbowl. Hvorvidt det er verdt det for å eksponere budskapet mot drøyt 90 millioner mennesker er ikke jeg mann nok til å vite. Andre derimot har analysert reklame og Superbowl ned til minste detalj. Årets reklamevinnere har blitt kåret og på tre forskjellige steder har de fått tre forskjellige resultat.
Årsakene til dette skyldes at de baserer kåringene på forskjellige data. Visning (TiVo tall sier at E-trade sin snakkende baby holdt på seerne), liking ( USA Today sier at Budweiser sine dalmantinere vant hjertene) og spredning (Viral Video Chart har Pepsi på foreløpig førsteplass). Personlig mener jeg at spredning er kanskje den viktigste med eventbasert reklame, da selve visningen under eventet ikke er nok til å forsvare investeringen. På disse premissene er årets foreløpige vinner Pepsi med deres nye Justin Timberlake reklame. Pepsi valgte å eksponere reklamen godt i forkant og har fått en PR effekt de andre ikke kan måle seg med. Visninger på nettet og presseoppslag antyder at de kan måle verdier for TV reklamen langt utover selve Superbowl.
I forbindelse med dette stilte jeg meg spørsmålet hvorfor gjør vi ikke dette i Norge? Bortsett fra det opplagte faktum at NRK har rettighetene på mange av de mest interessante eventene så må det jo være noen show de kommersielle kanalene har tilgang til. Kanskje er ikke vi nordmenn flinke nok til å dyrke begivenheter? Dessuten er det alt for dyrt. Så enkelt er alikevel ikke svaret. På Island har de gjort nyttårsaften til en begivenhet for premiere av TV reklame. Banken Kaupþing har de siste to årene klart å gjøre visningen av sin nyttårsreklame til en begivenhet på linje med å se Hovmesteren tryne på NRK i jula. Med tanke på befolkningsmengde sier det seg selv at å lage en dyr reklame på island ikke lønner seg uten videre. Kaupþing var dristige nok til nettopp å la det være budskapet i nyttårsreklamen i 2006. John Cleese sier det bedre enn meg så snurr film.
Når får vi se de første eventreklamene i Norge? Kanskje aldri, men når Island kan, fins det få gode nok unnskyldninger å skjule seg bak i fjellheimen.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar