Turistsjef i Oslo Tor Sannerud er skeptisk til å markedsføre Oslo mot unge turister da byen er for dyr for unge utlendinger. Det er derfor gledelig å informere at internett igjen har avslørt at dette ikke er den hele og fulle sannheten.
Som aktiv bruker av reisenettverket Tripadvisor var det en sjokkerende åpenbaring å ta en titt på min egen by Oslo. (Tripadvisor er verdens største uavhengige nettsted for reisende hvor du leser om andre sine reiseopplevelser til steder du selv har ønsker å besøke).
På bildet under ser du listen over de mest populære attraksjonene Oslo har å by på (klippet i Januar 2008).
Personlig fikk jeg nesten sjokk når jeg fant et av mine stamsteder, Cafe Mono, på toppen av listen. Greit nok at stedet ble kåret til årets utested for noen år siden, men at det skulle være så unikt at til og med utlendinger har fått det med seg var noe overraskende.
Så i gravende journalistisk ånd stakk jeg ned på Mono og hørte om de hadde mye besøk av utenlandske turister. Joda, sjukt mye i perioder faktisk. Til og med SüdDeutche Zeitung hadde vært der for å lage en større sak på konsertbaren.
Reiseguru Jens A. Risnæs sa følgende i et intervju i Aftenposten juli 2007.De unge er morgendagens opinionsdannere. For å bedre omdømmet vårt ute, må vi få de unge til å komme hit. Hvorfor ikke la norske myndigheter gi de rette folkene et reisestipend for å oppleve oss?
Risnæs er inne på noe, men svaret er ikke stipend (maks en gratis øl på Mono). Derimot kan Sannerud og hans kollegaer lytte til de eksisterende historiefortellerne. Det er mange som tydelig har gledet seg over de små unike opplevelsene i Oslo. De sees bare ikke når man står utenfor Vikingskipmuseet og spør pensjonerte tyskere om hva som er bra med Oslo.
Så hva kan markedsførere lære av dette? Svarene på hvem dine potensielle kunder er synes ikke nødvendigvis i overfladiske spørreundersøkelser eller nasjonale media. Jobber du i musikkbransjen finner du ikke alle svarene på hva som blir den neste store artisten ved å forholde deg ene og alene til musikkmafiaen i Akersgata. Spør du en gulostspiser om personen har tenkt å forandre ostevaner finner du ikke svaret på Rema. Hadde Steve Jobs forholdt seg til denne taktikken hadde han aldri laget iPhone.
Markedsførere har med internett fått et fantastisk verktøy til å lytt til kundene. Spørsmålet er bare å vite hvor du bør lytte. Kanskje Sannerud ser noen nye potensielle turistmuligheter hvis han avlegger Tripadvisor et besøk? Vet du hvor du skal lytte for din vare?
PS Tripadvisor sin nest største brukergruppe er 55+. Med andre ord det er ikke bare en gjeng ungdommer som skribler på data som har laget innholdet.
1 kommentar:
Spennende dette, men Tripadvisor er vel ikke helt uavhengig siden den eies av Expedia? :)
Legg inn en kommentar