torsdag 1. januar 2009

Digital markedsføringsprognose for 2009

Noen ganger velger man å utsette seg selv for de merkeligste situasjoner. Dette innlegget er et godt eksempel. De påfølgende utsagnene kan tenkes å følge meg gjennom året som en mare i form av bransjekolleger som gir meg tyn for min evne til ikke å vite hva jeg snakker om. Pytt sann. Litt tyn må man tåle.
Derfor har jeg lagt hodet på blokka og laget en liten liste med prognose for digital markedsføring for 2009.
Merk at disse prognosene er skrevet med et snev av humor og sarkasme, og bør derfor ikke leses 100% bokstavelig.

Prognose 1
Reklamebransjen får endelig øynene opp for at filmede personer (foran såkalte Green screens) som blir satt inn i flashfiler på hjemmesider ikke fører til noe annet enn økte utgifter. At en eller annen fjollete interiørdesigner skal hjelpe meg på stakkato vis til å finne riktig farge hos Jotun, eller en konduktør som skal guide meg gjennom en bruksanvisning er bare flaut. Det skal bli en sann glede å slippe dette tøyset som er så antibrukervennlig at nettsurfere burde få betaling for å bli utsatt for det.


Prognose 2
Flere store norske bedrifter “oppdager” internett sine muligheter og bestemmer seg for å prøve ut folkemedia (eller sosiale medier om du vil). Resultatet er særdeles blandet. Da mange konsulenter vil rådgi basert på manglende kunnskap kan vi oppleve at flere store merkevarer får en uheldig opplevelse. Dette kan igjen lede til negative mediaoppslag som skremmer enkelte selskaper til å skrinlegge “eksperimentelle” prosjekter.

Prognose 3
Selskaper som ikke forholder seg til sosiale medier og andre nyvinninger som eksperimentelle i budsjettplanleggingen, men derimot bygger strategien inn i ryggmargen og snakker rett fra levra vil lykkes usedvanlig bra. De merkevarene som åpner opp for ekte dialog og tør å være sårbare kommer styrket av året.

Prognose 4
Tulletall står for fall. Vi kommer endelig til å tørre å informere om at kongen i det minste er litt avkledd. De store nettstedene vil bli seriøst utfordret på sine lesertall. Hva er en unik bruker? En databot fra Google, en IP adresse, eller en genuint ekte person av kjøtt og blod. Hvis sistnevnte er korrekt vil det komme en korreks av lesertall på de fleste større norske nettsteder.

Prognose 5
Et ukjent antall mennesker klikker mentalt som følge av klikkreferanser på nett. Hvor nær 0 prosent klikkrate på bannerannonser må vi komme før vi kan konkludere med at dette kanskje ikke er en indikator på suksess eller ei. Jeg sier ikke at dette ikke gir mening i visse tilfeller (Google adwords for eksempel), men flertallet av nettreklamer må måles på andre premisser.

Prognose 6
Verdien av en katt blir delvis stadfestet. Ikke alt kan måles i klikk og sidevisninger. På samme måte som med katter har hver enkelt nettstrategi eller enkeltkampanje ulik verdi, og for sikkerhets skyld kan forskjellige individer verdisette forskjellig. Vi lærer oss med andre ord at måleparametere ikke kan være de samme for forskjellige kampanjer. Utfordringen ligger i å finne ut hva vi kan måle. Hva er en lenke verdt? Hva er videresending verdt? Og så videre.


Prognose 7
Tekstforfattere og designere kommer i felleskap fram til at det å skrive “klikk her” i bannerannonser ikke er nødvendig. Etter en lang og grundig tenkesmie har man kommet fram til at nordmenn ikke er dummere enn at de forstår at de kan klikke hvis de føler for det. Som kjent er det stadig færre som gjør nettopp dette og desto viktigere blir det å bruke den lille flaten til mer fornuftige ting enn å skrive “klikk her”. Kanskje ha et budskap med verdi der og da?

Prognose 8
Tilstrekkelig med "vanlige" folk tester Twitter. Det blir bevist en gang for alle at teknonerder har for lite å gjøre på fritiden, og at Twitter ikke under noen omstendighet blir en gigantisk økonomisk melkeku for eiere eller markedsførere.

Prognose 9
Politikk på nett blir brennhett. Nesten alle norske partier prøver å ta en Obama på nett, men ingen klarer det. Siw Jensen derimot valgte å plassere pengene på TV, men er skuffet over utellingen, men ser fram til rettsaken for å få lov til å gjenta feilen ved neste valg. Politisk web TV reklame blir det nye store. Akkurat passe personlig for norske partier.

Hvor herlig er ikke nye år og nye muligheter?! Gjør denne prognosen (delvis) til skamme og 2009 til et fremgangsrikt norsk digitalt markedsføringsår.

Godt digitalt 2009!

2 kommentarer:

Anonym sa...

Her er noen kommentarer på dine prognoser:

Prognose 1. Jeg tror TV og internett blir ett. Da blir det helt naturlig med interaktive hjelpere. TV-budsjettet og internettbudsjettet vil kombineres i løpet av de neste 5 årene tror jeg.

Prognose 5. Jeg vil hevde at et besøk på eget nettsted har høyere verdi en at en person ser en bannerannonse. Fokuser på å maksimere den målbare trafikken før man henger seg opp i tall og målinger på ting som er vanskelig å måle. Det er fortsatt mye å hente der det kan måles. Hvorfor betale 50000 kroner for 5000 klikk + noe uvvist når man kan betale 50000 kroner for 20000 klikk (hypotetisk eksempel) hvis klikkene har høy kvalitet og relevans?

Prognose 7. "Klikk her" får faktisk folk til å klikke. Det er noe av grunnen til at Google har lagt inn forbud mot slik tekst i Adwords-annonser. Spørsmålet mitt blir: Hvis målet med en bannerannonse ikke er å få klikk, hvorfor skrives det "klikk her" i bannerannonser

9. TV og internett blir mer eller mindre ett. Da blir det artig med målinger.

Vi får komme med noen slike prognoser på kuttisme i løpet av noen dager. Takk for inspirasjon i 2008!

Anonym sa...

Veldig enig i det aller meste. Noen ting som jeg gjerne vil kommentere:

1. Reklamefolkene kommer til å begynne å lage bedre filmer, inspirert av Crispin Porter + Bogusky (de er det store hypebyrået i USA)
2. Mange kommer til å havne i fellen å kjøpe dårlige konsulenttjenester innen sosial media. Mange snakker, meget få leverer. Det gjør meg trist!
3. Politikk på nett blir en kopi av Obama, ingen er kreativ nok til å skape nye spennendes løsninger.
4. Nye sosiale media blir det lite av - vi har nått taket i denne omgang.
5. Web 3.0 får vente enda en 3-4 år før noen ting skjer.
6. TV og nett blir ikke en kanal i år heller, altfor mye penger står på spill.

Mine tanker - skal bli spennendes uansett å følge utviklingen!