mandag 7. januar 2008

Godt Brød med kundeservice som markedsføring

Godt brød har i flere år bygd sin profil på å lage økologiske bakevarer. Nesten alt er laget i butikk og de lager bakverk med skikkelig god smak. En ting Godt brød sjelden bedriver er markedsføring, noe jeg tror skyldes det enkle faktum at de får kunder via ryktebørsen.

Forleden var jeg i deres filial i Nydalen og så et eksempel på latterlig enkel markedsøring, og jeg mistenker at bakeren ikke så markedsføringsverdien i sin lille plakat.Så hvordan kan en simpel plakat om at mangelen på et essensielt produkt for å levere en forventet vare bli til god markedsføring? Fordi de fleste andre forretninger velger å holde eventuelle produktfeil for seg selv. Vi forbrukere er så vant til å bli forledet og har dermed en lav terskel for å oppleve en positiv selger kunde relasjon. I en verden hvor forventningen om å bli ført bak lyset er normen blir de enkleste ærligheter til et stykke markedsføring av ypperste kvalitet. Sjelden har jeg vært så fornøyd etter å ha kjøpt et brød. og det til tross for at jeg ikke fikk den varen jeg går litt ekstra for å få tak i.

Det store spørsmålet blir om denne plakaten hadde blitt satt opp hvis bakeren hadde vært utdannet på skolen tvers over gaten, BI... Lærer de viktigheten av å alltid fortelle sannheten til kunden? De har helt sikkert lært en matematisk formel for effekten av Word Of Mouth. De kunne gått ned til Godt Brød for å sett om teoriene holder vann i praksis.

1 kommentar:

Anonym sa...

Pga at de er Debiogodkjent er de pliktige til å gjøre det! De mister godkjennelsen om de utelater slike opplysninger!
(Selv om jeg vet de synder mye ;D)
Er enig i poenget med markedsføring!