onsdag 19. september 2007

På bærtur

I mitt innlegg om Lerum sin TV reklame lovte jeg å se nærmere på hvilke muligheter den digitale verden kan by på for Lerum. Interaktivitet er stikkord fordi jeg mener at de har en gylden mulighet til å komme nærmere sine kunder med slike hjelpemidler. Ved å bruke verktøy av interaktiv karakter kan du gjennom handling synliggjøre direkte for kunden hva ditt varemerke står for og ikke minst knytte en sterkere relasjon.
En opplagt vinner i mine øyne er Frukt & Bær testen: Finn din favoritt. Hjelp meg å kjøpe deg kan man godt si. I markedsføring er det av ytterste viktighet å finne rett produkt til rett person. Med en test i form av spørsmål knyttet til frukt og bær kan Lerum enkelt kartlegge en kunde sine smakspreferanser. Konklusjonen for en kunde når man tar testen er opplagt at man finner en spesiell bær eller frukt som utpeker seg som Den rette hvorpå produsenten kan lede deg med link inn til produkter inneholdende dette. Gjøres dette riktig er det underholdende og lærerikt, samtidig salgsutløsende og ikke minst gir mulighet til å samle inn data. Med andre ord kan dette brukes til å bygge både database og kunnskap om aktive kunder.
Mitt andre forslag er en såkalt Mash Up. For de som ikke er kjent med begrepet er det når man forandrer funksjonene i en applikasjon ved som oftest å legge til funksjoner fra en annen. Begrepet er også mye brukt blant DJ’s når de lager en ”ny” sang ut av å blande elementer fra to forskjellige.
Siden jeg har en god porsjon polsk blod rennende i årene er jeg en racer på å plukke bær. Til fortvilelse der og da, men til volumiøs glede etterpå. Men til og med for en dyktig plukker er det ikke alltid like enkelt å finne de virkelig gode stedene. Her kommer Lerum inn. Sett fokus på gleden med bær gjennom å lage en mashup av et norgeskart (Google maps kan funke) og gode bærplasser. La brukerne plotte inn tips om hvor det er bra områder. Å dele er å glede. Å ta eierskap for bærsesongen til mange hobbyplukkere vil garantert medføre en lojalitet til varemerket når de går på butikken for å kjøpe ferdigvare.
Jeg sitter med et distinkt inntrykk av at mange bedriftsledere ser på slike løsninger som farlige. At de kan resultere i for eksempel at folk slutter å kjøpe en vare fordi du gir de et verktøy til å skaffe det på en annen måte. Synd for de, for dette er en helt nødvendig del av marketingmiksen for mange bedrifter i årene som kommer. Tror dette er et tema for et senere blogginnlegg.
Skulle noen fra Lerum komme til å lese dette og ønske å benytte seg av mine ideer ville jeg satt pris på å bli kontaktet først. Til alle andre håper jeg de er en spire til inspirasjon og ikke glem at en kommentar i ny og ne kanskje kan føre til spennende debatter.

Ingen kommentarer: