tirsdag 22. april 2008

Kan en greker hjelpe meg i form i sommer?

Det korte svaret er nei, verken Fedon eller karakteren vi straks skal stifte bekjentskap med kan klare å hjelpe meg med formen i sommer, men Nokia har kjørt en annerledes kampanje for sine GPS verktøy de siste månedene.
Det svenske byrået FarFar (de som lagde den supre Stockholm kampanjen) har laget en karakter og kampanje som jeg best klarer å beskrive som fiffig. Karakteren heter Stavros er gresk og driver med såkalt posisjoneringskunst.

Den gale grekeren har selvsagt en blogg og fans som filmer hans store begivenheter og alt dette finner du på The World Is My Canvas. Jeg ble litt nysgjerrig på dette fenomenet for det om det opplagt var tøys, spesielt siden jeg har en N82 med GPS funksjon. En funksjon jeg fram til jeg besøkte denne siden ikke hadde helt sett den store verdien av å ha. Stavros hjalp meg egentlig ikke han heller, før jeg etter nitidig lesing fant ut at det fantes et program som kunne lastes ned gratis til telefonen og som kunne spore bevegelser. Sportstracker heter programmet og har ingenting med kunst å gjøre, derimot er det et særdeles nyttig verktøy for trening. Så i sommer skal alle mine treningsturer på landeveisykkel registreres og gi et godt bilde av formutviklingen til denne amatørsyklisten (målet er 1500 km). Sportstracker bruker Google Maps og Earth slik at andre kan benytte seg av dine treningsturer. Hvis du av en absurd grunn skulle ha lyst til å følge mine treninger finner du meg under brukernavnet aimarn.
Den gale grekeren Stavros ledet meg altså inn til nyttige funksjoner på min Nokia. Alikevel er jeg usikker på om kampanjen kan kalles vellykket, for Stavros sitt kanvas hadde fint lite med det faktiske innholdet. Kanskje er det genialt, men det er en fare for at personer som kan finne GPS programmene nyttige ikke gidder å bruke nok tid på kampanjesiden til å finne de. I så fall forsvinner markedsføringsverdien.
Forresten. Hvis du som meg skule tro at posisjoneringskunst bare er noe sprøyt farfar har funnet på kan det jo være verdt å ta en titt på dette halvsprøe samfunnet fylt med "GPS kunst".
Nope, blir ikke klok på om dette er brilliant eller billig farse. Vad tycker ni?

Ingen kommentarer: